Κάντε like στη σελίδα μας

Join Us On Facebook

Πέμπτη, 23 Οκτωβρίου 2014

Όσα πρέπει να γνωρίζετε για το άγχος

Όσα πρέπει να γνωρίζετε για το άγχος


Ο όρος στρες πρωτοεμφανίστηκε το 1936 από τον Walter Cannon για να περιγράψει τι συμβαίνει σε ένα οργανισμό όταν εκτίθεται σε ερεθίσματα που είναι βλαβερά για την επιβίωση του.

Πυροδοτητές του στρες είναι ερεθίσματα ή καταστάσεις που προκαλούν την αντίδραση στο στρες  Το στρες μας βάζει σε εγρήγορση. Στην περίπτωση που απειληθεί η ζωή μας, να μπορούμε ή να φύγουμε τρέχοντας ή να κάτσουμε να το παλέψουμε, να πολεμήσουμε.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, το άγχος είναι ένα πρόβλημα του καιρού μας που επηρεάζει την σωματική αλλά και την ψυχική μας υγεία. (Varvogli και Darviri, 2011)


Σύμφωνα με τον ίδιο Οργανισμό, το άγχος, ειδικά αυτό που σχετίζεται με τον επαγγελματικό τομέα είναι το δεύτερο πιο συχνό πρόβλημα υγείας που επηρεάζει το ένα τρίτο των εργαζομένων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. (Varvogli και Darviri, 2011)

Τα συμπτώματα του άγχους διαφέρουν από άνθρωπο σε άνθρωπο. Μερικά από αυτά είναι:
  • Να είναι ανήσυχος όλη την ώρα
  • Να είναι κουρασμένος
  • Να μην μπορεί να συγκεντρωθεί
  • Να είναι ευερέθιστος ή να αισθάνεται πεσμένος
Αυτά μπορεί να οδηγήσουν σε σωματικά συμπτώματα όπως:
  • Ταχυκαρδία
  • Ιδρώτας
  • Μυϊκοί πόνοι και ένταση
  • Τρέμουλο
  • Γρήγορη αναπνοή
  • Ζαλάδα
  • Καούρα
  • Συχνοουρία

Υπάρχουν πολλές έρευνες που έχουν γίνει και σχετίζουν το άγχος με διάφορα νοσήματα όπως:
  • τα καρδιαγγειακά, τον καρκίνο, τα εγκεφαλικά (Cohen, et al., 2007)
  • την κατάθλιψη και το μετατραυματικό στρες (Marin, et al., 2011)
  • την μη φυσιολογική ανάπτυξη του εμβρύου και τα αποτελέσματα της κύησης (Kinsella και Monk, 2009)
  • την υπέρταση, το μεταβολικό σύνδρομο, την παχυσαρκία, την συναισθηματική υπερφαγία (Varvogli και Darviri, 2011)

Επίσης, προδιαθέτει για να ξαναρχήσει κάποιος το κάπνισμα, να κάνει χρήση ουσιών ή αλκοόλ και συμβάλει στην αϋπνία (Kassel, et al., 2003; Herman, 2012; Ellis, et al., 2012)

Για την αντιμετώπιση του άγχους υπάρχουν πολλές Τεχνικές Διαχείρισης μεταξύ των οποίων η Προοδευτική Μυϊκή Χαλάρωση, ο Καθοδηγούμενος Οραματισμός και η mandala. Αυτές οι τεχνικές είναι εύκολες στην χρήση και διδάσκονται στα Σεμινάρια Διαχείρισης Άγχους που διοργανώνουμε.

Άρθρο της: Γεωργίας Δανέζη (Συμβουλευτική – Προγεννητική Ψυχολόγος)

Σχετικά άρθρα

Βιβλιογραφία
Cohen, S., Janicki-Deverts, D., and Miller, G.E. (2007). Psychological stress and disease. JAMA, 298, 1685-1687.
Ellis, J.G., Gehrman, P., Espie, C.A., Riemann, D., & Perlis, M.L. (2012). Acute insomnia: Current conceptualizations and future directions. Sleep Medicine Reviews, 16, 5-14.
Herman, J.P. (2012). Neural pathways of stress integration: Relevance to alcohol abuse. Alcohol Research: Current Reviews, 441-447.
Kassel, J.D., Paronis, C.A. and Stroud, L.R. (2003). Smoking, stress and negative affect: Correlation, causation, and context across stages of smoking. Psychological Bulletin, 129, 270-304.
Kinsella, M.T. and Monk, C. (2009). Impact of maternal stress, depression, and anxiety on fetal neurobehavioral development. Clinical Obstetrics & Gynecology, 52, 425-440.
Marin, M-F., Lord, C., Andrews, J., Juster, R-P., Sindi, S., Arsenault-Lapierre, G., Fiocco, A.J., & Lupien, S.J. (2011). Chronic stress, cognitive functioning, and mental health. Neurobiology of Learning and Memory, 96, 583-595.
Mental Health Foundation. (2007) The fundamental facts: the latest facts and figures on mental health. Mental Health Foundation.
Royal College of Psychiatrists. (2011). Anxiety, panic and phobias. Available from: http://www.rcpsych.ac.uk/expertadvice/problems/anxietyphobias/anxiety,panic,phobias.aspx
Varvogli, L., Darviri, C. (2011). Stress Management Techniques: evidence-based procedures that reduce stress and promote health. Health Science Journal, 5(2), 74-89.